Critical Alignment / CAY Therapie

Critical Alignment Yoga

In deze vorm van yoga wordt op een heel precieze manier gekeken naar beweging. Dat is belangrijk, omdat het lichaam het liefste beweegt op de plekken die tóch al soepel zijn. Als je niet oplet komen de stijve gebieden nooit aan bod en worden het blinde vlekken in je lichaam. Deze blinde vlekken weer gaan zien, vraagt om een open en aandachtige blik, en alleen al die mindset geeft veel rust.

Als je vervolgens de stijve gebieden weer begint te voelen, is de enige manier om de spanning los te laten een zachte, en niet-oordelende aandacht, die samen gaat met geduld en vertrouwen. Door de rust in de ademhaling te brengen, zoeken we deze gemoedstoestand op, en dit neemt je nóg dieper mee de ontspanning in. Als je lichaam vervolgens meer ontspant en prettiger gaat aanvoelen is de neerwaartse spiraal doorbroken en geeft de rust in je lijf weer meer rust in je hoofd, en omgekeerd.

Ondertussen krijg je op de mat de tijd om spanningspatronen te doorgronden. Hoe ga je om met confrontaties? Wordt je snel angstig en te voorzichtig of ga je juist makkelijk over je grenzen heen? Ook op mentaal niveau kan je zo je patronen en je blinde vlekken gaan zien, en kan je kijken of er ook een andere manier is om met stress om te gaan. Zo kan je de yoga uiteindelijk ook meenemen in je dagelijks leven.

Yoga kan zo confronterend zijn, maar geeft je uiteindelijk meer ontspanning, zelfkennis en vertrouwen.

Critical Alignment therapie

Critical Alignment therapielessen zijn gericht op het verlichten van klachten gerelateerd aan het bewegingsapparaat. Denk daarbij aan lage rugklachten als spit en hernia, pijn in de heupen en uitstralingspijn naar de benen. Verder voor klachten in de bovenrug, schouders, armen, polsen en handen, en pijn in de nek en daaruit voortvloeiende hoofdpijn. Ook voor puur spanningsgerelateerde klachten kan de therapie geschikt zijn. Tenslotte kunnen de lessen preventief gebruikt worden voor houdingscorrectie.

Visie

Pijnklachten ontstaan soms vrij abrubt, maar hebben meestal een lange aanlooptijd. Door eenzijdige belasting, gecombineerd met stress, beweegt het skelet niet meer overal even soepel. Het gevolg is dat spieren die niet bedoeld zijn om langdurig aan te spannen dat toch moeten doen om je in evenwicht te houden. Deze spieren worden gespannen en hard (denk aan onderrug en schouders) en zetten het skelet nog vaster. Op andere plaatsen wordt de wervelkolom ter compensatie juist té mobiel. Zo verandert door de jaren heen de vorm van de rug en de spier- en bewegingspatronen eromheen. Vaak heb je dit niet zo door, tot er een klacht de kop opsteekt.

Methode

De therapielessen zijn bedoeld om je lichaam te leren kennen en zo zélf je klacht te leren begrijpen en behandelen. Hoewel één gerichte oefening al heel veel verlichting kan bieden, ligt de echte oplossing voor de oorzaak van de klachten in een langer traject. Je eerste zoektocht tijdens de therapielessen zal zijn naar plekken in het lichaam die stijf zijn. Dat is niet altijd zo makkelijk als het klinkt, omdat gebieden waar veel spanning zit ook minder gevoelig zijn. Specifiek voor Critical Alignment echter, zijn de speciaal ontwikkelde tools die je daarbij helpen. Vervolgens leer je om binnen de confrontatie met stijfheid je adem rustig en ontspannen te houden zodat de spanning langzaam losgeweekt kan worden. Zo win je bewegingsvrijheid en kan je skelet weer terugvallen in zijn oorspronkelijke vorm, waarin beweging gemakkelijk wordt doorgegeven en spanning niet nodig is om je overeind te houden. Tenslotte is het van belang om kracht op te bouwen op de juiste plekken, zodat het lichaam niet terugvalt in zijn oude patroon.

In het proces van loslaten van spanning, krijg je ook inzicht in de manier waarop je met stress omgaat. Iedereen die ooit een fysieke klacht heeft gehad, weet dat die klacht zélf ook een enorme bron van spanning is, en dat dat vaak niet bijdraagt aan het oplossen ervan. Tijdens het oefenen heb je de tijd om te bestuderen hoe je met pijn en spanning omgaat en om te kijken of er ook op dat gebied veranderingen mogelijk zijn. Hier kom je dicht bij de bron van spanningsopbouw: hoe ga je om met de lastige situaties in je dagelijks leven?

Traject

In een intake-gesprek probeer ik een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van je klacht en je rug. Samen kijken we wat de belangrijkste gebieden zijn om je oefeningen op te richten. Ook zal ik veel uitleggen, zodat je de methode begrijpt.
Daarna kan je instromen in de therapielessen. Het aan te raden om ook thuis te oefenen, om de klacht sneller te verhelpen.

 

Praktisch

Lestijden

  • Dinsdag: 18:30-19:45 met Suzanne
  • Woensdag: 20:00-21:30 met Selle

 

Controleer voor de actuele locatie van de les het rooster